Авто газ (L.P.G.) - алтернативното гориво
L.P.G. (Liquefied Petroleum Gas) e гориво с основни компоненти пропан и бутан, което при нормални температура и налягане е в газообразно състояние, а при повишено налягане - в течно състояние.
Основни предимства на използването на L.P.G. като автомобилно гориво:
· Горивото L.P.G. постъпва в двигателя в газообразно състояние, поради което не отмива масления филм от стените на цилиндрите и не разрежда маслото в картера. Това намалява износването на цилиндрите и увеличава експлоатационния ресурс на двигателя.
· L.P.G. лесно се смесва с въздуха и равномерно пълни цилиндрите на двигателя с еднородна гориво-въздушна смес, поради което двигателят работи устойчиво и тихо. Гориво-въздушната смес изгаря почти напълно, поради което не се образува нагар по буталата, клапаните и запалителните свещи. Срокът за смяна на свещите се увеличава значително.
· Високото октаново число на L.P.G. (103 - 105) практически изключва появата на изключително вредните за двигателя детонации.
· Използването на L.P.G. води до значително намаляване на вредните вещества, съдържащи се в изгорелите газове и способства за опазване на околната среда. L.P.G. не съдържа олово и сяра, които повреждат катализатора на автомобила и ламбда сондата.
· L.P.G. изгаря малко по-бавно в сравнение с бензина, поради което се намалява натоварването на буталната група и коляновия вал, но се намаляват (2 - 5%) и динамичните свойства на двигателя. Препоръчва се предварението на момента на запалване да се увеличи с 3 - 5° , с което частично се компенсира намалената динамика на автомобила.
· Цената на L.P.G. е значително по-ниска от тази на бензина и могат да се реализират икономии.
Недостатъци:
· Монтирането на допълнителен резервоар за гориво намалява обема на багажника и увеличава масата на автомобила.
· Намалява се мощността на двигателя с 5 - 7 % и динамичните качества на автомобила.
· Зареждането с гориво отнема повече време.
Основни компоненти на А.Г.У.
L.P.G. редуктор-изпарител
За нормалната работа на двигателя втечненият в резервоара автогаз е необходимо предварително да се преобразува в газообразно състояние чрез изпаряване и след това налягането му да се редуцира до стойности близки до атмосферното налягане. Тези функции се изпълняват от редуктор-изпарителя, в който се съчетават един топлообменник и един най-често двустепенен мембранен редуктор на налягане.
Електромагнитен вентил за газ
Нормално затворен спирателен вентил, работещ на електромагнитен принцип. Монтира се на тръбопровода подаващ газово гориво към редуктора. Обикновенно е снабден и с филтър за газовото гориво.
Електромагнитен вентил за бензин
Нормално затворен спирателен вентил, работещ на електромагнитен принцип, монтиран на бензинопровода към карбуратора.
Превключвател газ / бензин
Електрически превключвател управляващ електромагнитните вентили. Монтира се на арматурното табло и позволява на водача да избира режима на работа - на газ или на бензин.
Смесител
Служи за смесване на газовото гориво с въздух за образуване на горивовъздушната смес. Може да се монтира над карбуратора (във въздушния филтър) или в средната част на карборатора.
Резервоар
Съд за съхранение на газовото гориво, разчетен на работно налягане 1,6МРа (изпитвателно налягане 2,4МРа). Като съд под налягане подлежи на надзор. Основно правило за безопасност е изискването резервоарът да се запълва не повече от 80% от обема му. За осигуряване на това изискване към резервоара се монтира специално устройство (мултиклапан). Освен устройството за ограничаване на запълването мултиклапана е снабден с два спирателни вентила, нивомер и сонда.
Екологична ламбда система
Микропроцесорна система за управление на състава на горивовъздушната смес, с цел намаляване на вредните емисии на изгорелите газове. Може да се използва в автомобилите, снабдени с катализиращи устройства и Ламбда сонда.
Схеми на А.Г.У.
АГУ първо поколение
Това са класическите автомобилни газови уредби, състоящи се от резервоар за гориво (втечнен газ LPG), електромагнитни вентили за газ и за бензин, превключвател газ/бензин, редуктор-изпарител и смесител.
АГУ второ поколение
Този вид автомобилни газови освен компонентите на класическите АГУ от I поколение съдържат още електронен блок за управление (най-често микропроцесорен), който в зависимост от температурата, от честотата на въртене на коляновия вал и от състава на изгорелите газове управлява чрез малък стъпков двигател състава на гориво-въздушната смес, постъпваща в цилиндрите на двигателя. В резултат от оптимизирането на съотношението гориво / въздух се подобрява изгарянето и значително се намаляват вредните емисии в изгорелите газове.
АГУ трето поколение
При автомобилните газови уредби от III поколение се осъществява директно впръскване на газовото гориво (газов инжекцион). Освен резервоар за гориво, електромагнитни вентили и превключвател газ/бензин, съдържат още редуктор, горивен дистрибутор (газов разпределител), газови инжектори и електронен блок (микропроцесорна управляваща система),който интелигентно управлява подаваното количество газ към инжекторите в зависимост от входящите параметри(обороти,температура,сигнал от ламбда сондата).
Важно условие за нормалната работа на АГУ е при неработещ двигател от LPG редуктора да не изтича гориво към двигателя. В зависимост от начина по който се осъществява това, LPG редукторите биват вакуумни и електронни.
При вакуумните редуктори прекъсването на горивото се осъществява от мембранен елемент с пружина, управляван от разреждането в смукателния колектор на двигателя. От редуктора към двигателя може да се подава гориво само при наличие на вакуум в смукателния колектор, т.е. само при работещ двигател. При отсъствие на вакуум изходният клапан на редуктора остава затворен. Вакуумните редуктори са подходящи за привеждане на работа с газово гориво на карбураторни двигатели.
При електронните редуктори прекъсването на горивото се осъществява от електромагнитен вентил, монтиран на редуктора, който се управлява от електронен блок. Електронните редуктори са подходящи за привеждана на работа с газово гориво както на карбураторни така и на инжекционни двигатели. Те се използват и при двигателите, снабдени с катализиращи устройства.
Източник: http://www.clubford.org
_________________
КАКВО ТРЯБВА ДА СЕ ЗНАЕ ЗА АГУ
- dan4060
- Хонда Гуру
- Мнения: 824
- Регистриран на: 22 авг 2010, 18:34
- Kapa: Honda Accord
- Status: Извън линия
- necentrovaniq
- Хонда Гуру
- Мнения: 572
- Регистриран на: 24 авг 2010, 14:48
- Kapa: д14а2 & Д13б2 дуал
- Местоположение: Перник,България
- Status: Извън линия
Re: КАКВО ТРЯБВА ДА СЕ ЗНАЕ ЗА АГУ
Аз само малко да допълня, базирайки се на 4 години опит
Газова първо поколение/кранче/ е подходяща само за коли без тпс и ламбда-сонда. Причината е, че не може да се намести смеската при различните режими. Настройката се прави на 3 хил оборота на празен ход, но после в ниски богатее, а във високи беднее... Това в общи линий е като карбуратора и разлика много много няма,само в режим пълна газ се усеща.
Самата газ е по-високооктанова от бензина, но по-ниско калорична. Така дефакто се компенсират нещата, но много бедна смес е пагубна за мотора !!!
На газ е препоръчително да се сложат свещи с едно топлинно число повече/от 5ци на 6ци, или от 6ци на 7ци/. Причината е в по-високата температура при натоварване и си е застраховка от неприятности
Газова 2ро поколениое е за препоръчване когато има как, или колата не заслужава 3то поколение/на кола за 2к няма как да се дадат 1.5 за газ/. Тогава вече смеските са оптимални и колата върви като моно-инжекция. Разхода на база норм газова ако се кара нормално е същия,но при юркане колата върви, защото ЛК-то си знае работата. Минуса и е погрева на бенз, защото ако сондата не е загряла колата не може да се кара-дави се брутално.
ГИ-то / 3то поколение/ си стува, ако колата го заслужава. Тогава вече разликата може да се пренебрегне и всичко е автоматизирано. При добър монтаж няма никакви ядове. Важното е да се знае, че повечето евтини ГИ-та са с бавни дюзи и над 5к изнемогват. Са ще си кажете-кой идиот ше сложи газ и ще кара на над 5к- еми 1 път да се наложи и колата няма да работи коректрно, а все пак в-тека се пуска на 4900 об/мин.
Има и 4то поколение,което тепърва навлиза-течна газ. Дават го по-добро от бензина и я впръсква течна в мотора, но системата е около 3к и надали скоро някой от нас ще има пряк опит с тази инсталация.
В общи линий при автогаз системите е от ключово значение състоянието на запалването и въздушия филтър
Газова първо поколение/кранче/ е подходяща само за коли без тпс и ламбда-сонда. Причината е, че не може да се намести смеската при различните режими. Настройката се прави на 3 хил оборота на празен ход, но после в ниски богатее, а във високи беднее... Това в общи линий е като карбуратора и разлика много много няма,само в режим пълна газ се усеща.
Самата газ е по-високооктанова от бензина, но по-ниско калорична. Така дефакто се компенсират нещата, но много бедна смес е пагубна за мотора !!!
На газ е препоръчително да се сложат свещи с едно топлинно число повече/от 5ци на 6ци, или от 6ци на 7ци/. Причината е в по-високата температура при натоварване и си е застраховка от неприятности
Газова 2ро поколениое е за препоръчване когато има как, или колата не заслужава 3то поколение/на кола за 2к няма как да се дадат 1.5 за газ/. Тогава вече смеските са оптимални и колата върви като моно-инжекция. Разхода на база норм газова ако се кара нормално е същия,но при юркане колата върви, защото ЛК-то си знае работата. Минуса и е погрева на бенз, защото ако сондата не е загряла колата не може да се кара-дави се брутално.
ГИ-то / 3то поколение/ си стува, ако колата го заслужава. Тогава вече разликата може да се пренебрегне и всичко е автоматизирано. При добър монтаж няма никакви ядове. Важното е да се знае, че повечето евтини ГИ-та са с бавни дюзи и над 5к изнемогват. Са ще си кажете-кой идиот ше сложи газ и ще кара на над 5к- еми 1 път да се наложи и колата няма да работи коректрно, а все пак в-тека се пуска на 4900 об/мин.
Има и 4то поколение,което тепърва навлиза-течна газ. Дават го по-добро от бензина и я впръсква течна в мотора, но системата е около 3к и надали скоро някой от нас ще има пряк опит с тази инсталация.
В общи линий при автогаз системите е от ключово значение състоянието на запалването и въздушия филтър
Ако един проблем си има решение, значи не е проблем
В главата ми има 3ма бръмбари , но са с вишо сите и играят " Каре белот "
В главата ми има 3ма бръмбари , но са с вишо сите и играят " Каре белот "
- dan4060
- Хонда Гуру
- Мнения: 824
- Регистриран на: 22 авг 2010, 18:34
- Kapa: Honda Accord
- Status: Извън линия
Re: КАКВО ТРЯБВА ДА СЕ ЗНАЕ ЗА АГУ
-----------------------------Още техн.данни за газовите уредби.----------------------------------1.Какво е износването на двигателя от използването на газ като гориво,в сравнение с бензина ?
-газта не измива смазочното масло от стените на цилиндъра
-по-малко количество твърди частици в изгорелите газове
-липса на серни агенти
-тъй като газта е с по-голямо октаново число,детонациите (чукането на аванса) са почти невъзможни
-удължава се животът на запалителните свещи
-по-добре смесване на газта с въздуха и по-балансирана работа на двигателя
Както се вижда,газта притежава само предимства спрямо работата на бензин.Само някои автомобили,като например Тойота Авенсис или Ярис и Форд Фокус 1,8,са с критично изчислени параметри на клапаните и има опастност от прегарянето им,но и за тях има вече добавка,която решава този проблем
2.Къде трябва да се поставят смесителната плочка и антифайър клапанът (детонационната клапа),така,че да не се получи детонация,която да повреди горивомера (дебитомера) ?
-смесителят задължително се монтира преди дроселовата клапа
-принципно,за да се предпази дебитомера или МАF датчика,детонационната клапа се поставя задължително след него по пътя на въздуха
-при автомобилите с дебитомер от типа LH - Jetronik плочката -смесител се монтира преди дебитомера
-при автомобилите с пластмасови смукателни колектори може да се монтира изпускателен вентил,но това не гарантира,че паразитната детонация няма да ги повреди
3.По какъв критерий да подберем газова уредба за нашия автомобил ?
Ще дам няколко съвета за подбор на автомобилна газова уредба:
3.1 Никога първия ви критерий за избор не трябва да бъде ниската цена.При такъв избор винаги се оправдава максимата,че евтиното винаги излиза по-скъпо.Най-ниската цена е низ от компромиси-евтина и некачествена марка газова уредба,спестени консумативи,или предпазни и защитни устройства,нискоквалифииран персонал.
3.2 Гаранцията,която се дава е също важна,но тук не бива да се залита към търговските трикове от 2,3 или повече години.Това е гаранция,която се дава само за монтажа,а не на вложените части.Друг тип гаранция е определеният пробег.Всички италиански производители дават 1 година гаранция,без значение на пробега,и това е най-коректния тип гаранция без условности и лъжливи удължавания.
3.3 Изборът на редуктор и превключвател газ/бензин в зависимост на типа на автомобила:
карбураторен-с вакуумен или електрически редуктор и съответния ключ - за електрически редуктор,ключат трябва да има вградено реле време;инжекторния автомобил (без значение моноинжекторен или многоточков инжекцион),където редуктора задължително трябва да е електрически,а ключат е желателно да бъде с автоматично превключване от бензин на газ.
3.4 Никога не предпочитайте уредба със стара бутилка.Макар и с идеален външен вид,бутилката старее от вътре,а не отвън.Така че бутилката е добре да бъде нова или максимум на 2-3 години.
3.5 Искайте устройството ви за пълнене да бъде изведено отвън.
3.6 Обръщайте се към по-големи сервизи,които имат по-добра техническа база - те винаги имат по-богат опит и по-големи възможности за остраняване на евентуално възникнал дефект.
3.7 За по-новите автомобили (след 96-97 год.) трябва да се монтира най-доброто - например газов инжекцион или ламбда контрол система от последно поколение управляваща система,тъй като при новите модели възникват много проблеми и аномалии с класическия вариант газова уребда.Каква марка газова уребда да се предпочете - трудно да се определи,тъй като всяка марка си има своите предимства,но основните и най-големи производители на газови уредби са : Landi group,BRC и Lovato.
4 Какви са най-честите дефекти,които се срещат при автогазовите уредби и как се отстраняват?
Естествено на повредите и проблемите може да е най-различно.То може да раздели условно на няколко групи:
- механични повреди
- електрически повреди
- повреди,вследствие стареене на елементите на автогазовата уредба
- повреди от некомпетентно обслужване и монтиране.
Към първата група могат да се отнесат всички повреди и дефекти в свързващи възли и магистрали: ВЗУ (външно зарядно устройство) - магистралата за зареждане,връзката между нивомера и входно - изходнитете магистрали,входовете и изходите на редуктор-изпарителя,газовия и бензиновия клапан,входовете и изходите на смесителните и уплътняването на предпазните клапи.
Втората група дефекти : прекъсване на проводниците,захранващи отделните електрически компоненти (клапани,стъпкови двигатели,емулатори,управляващи ел.блокове,превключватели и др.),лош контакт на буксите на инсталацията,лош минус на компонентите,неправилно оразмерени предпазители,неправилно подбрани релета,липсата на управляващ импулс при превключвателите с автоматичен режим.
При третата група се включват стареенето на всички елементи особено на каучуковите уплътнения и мембрани на редуктора.Износването на лостовите механизми в редуктор-изпарителя.Стареенето и запушването на подгряващите маркучи към редуктора следствие топлинното разширение и непрвилното обслужване на охладителната система.
Четвъртата група обхваща голям кръг от проблеми,които следва да се разрешават от компетентни и оторизирани специалисти в сервизи.
5. Устройството на различните видове изпарители и кои марки са предпочитане за дадени автомобили ?
Съществува голямо разнообразие от различни марки изпарители: LOVATO,BRC,LANDI,LANDI RENZO,TARTARINI,REC,EMERGAS,STARGAS и др.Изпарителя представлява вид редуктор,който редуцира налягането от бутилката ( 10-12 atm),преминаващо през газовия клапан,като го намалява между 1 и 0,6 atm.Изпарява газта,която постъпва в течна фаза и подава към смесителя вече готова за смесване с въздуха газова фаза.По принцип на работа редуктор-изпарителите могат да се класифицират в няколко раздела:
A) според типа на управление
-вакуумни - използва се вакуумът на двигателя,който се взема от смукателните колектори.Той задейства вакуумната мембрана на редуктора,а тя от своя страна задейства лостова система с клапанче,което започва да пропуска газ от входа на редуктора ( до този момент навътре към редуктора не може да постъпи газ)
-електрически - принципът им на действие е аналогичен на вакуумните,но лостово-клапанната система за пропускане на газ е заменена с електромагнитен клапана.
Б)според начина на редукция
-3-степенни; 2-степенни и 1-степенни
При три и двустепенните редуктори принципите и приложенията са еднакви с тази разлика,че при 3 степенните редуктори има една допълнителна мембрана,която извършва междинна редукция между високата и ниската степен на налягане(смята се,че процесът на редукция е по-плавен и редукторът има "по-меки" характеристики).И при двата вида има мембрана ниско налягане,наречена работна мембрана,която дозира газта в различни режими на работа според аспирацията на мотора.Подобни са и при двата вида мембрани 1-ва степен (мембраните за високо налягане),които се използват за първоначално редуциране на налягането.При едностепенните редуктори налягането се редуцира еднократно(подобно на вентила на бутилката за битова газ) без да има работна мембрана.Регулирането се извършва от следващи допълнителни,най-често електронни устройства.Тези редуктори се прилагат при най-новите системи газови инжекциони,където след това газта постъпва в специални дозиращи електрони устройства.
Може да се направи още една класификация и по захранвана мощност на редуктора.Тук стойностите тръгват от 70 kW и завършват около 180 kW.Над тези мощности се препоръчва да се монтират два редуктора.Има също и редуктори за турбо автомобили с баланс на налягането и т.н.Съответно може да се направи разделение на редуктори за пропан-бутан и за метан.Когато редукторът е за метан,тогава задължително има още една редуцираща степен-редуцира от 180-200 atm до 10 atm,колкото е на пропан бутан и оттам нататък редукторът е абсолютно идентичен на този на пропан-бутан.Редукторът се подгрява от охладителната система на автомобила,за да може да се изпари газта.При едни редуктори охлаждащата течност е разделена от газта с мембрана,а при други е разделена с метална преграда.При евентуален пробив на водната мембрана може да се получи издуване на газ в охладителната система.При редукторите,които са с отделена водна камера и с метална преграда,такъв риск не съществува.Най-важното е да бъде подбран редукторът правилно като мощност,а също така,купувайки го,да бъде нов и с гаранция.
6. На колко кубика какъв редуктор с колко kW е най-добре да се монтира?
Подборът на редуктор е една от най-важните стъпки при монтирането на газова система.Ако разгледаме например Опел Вектра 1.6 с обем 1598 куб.ст.с мощност 90 к.с.,то подборът се извършва по следния начин:тъй като автомобилът е с инжекторно впръскване,то тогава трябва да се постави електрически редуктор,на 90 к.с. разделено на коефициент 1.36 се получава 66 kW,т.е. редукторът,който трябва да се използва,е около тази стойност.Най-малкият редуктор е 70 кW.Разликата от няколко kW се предвижда,тък като процесите на регулиране и динамика са инерционни.При по-малък редуктор автомобилът няма да има необходимата мощност,а при по-голям редуктор ще се увеличи разходът.При автомобилите с турбо и компресорно нагнетяване трябва да се използват редуктори с мощност ,отговаряща на параметрите при натоварване на двигателя,а така също и съответният тип (редуктор за турбо автомобил).
7. Защо с газ,зареден от една газстанция,автомобилът ми върви добре,а с газ от съседната се дави и загасва?
Проблемът се крие в качествата на газта.Съставът и съдържанието на газта по установените държавни стандарти и норми трябва да е следното - пропан 40 % към 60 %.За зимния и летен период има известни разлики,но те варират в малки граници.Наличието на каквито и да е други фракции в газта говори само за нейното "добро" качество.В България контролът върху състава на газта е много занижен,няма анализ на газта,постъпваща към търговската мрежа и това води до редица спекулации.В некачествената газ може да се открие сяра,мазут и др.,които влошават изключително много процеса на горене на двигателя и повишават разхода.
8. Газови уредби с отделен инжекцион (помпа в бутилката).
Газовата уредба за работа с течна газ копира точно алгоритъма на работа на стандартната инжекционна горивна система.Помпа,монтирана в бутилката на газта,поддържа константно налягане,който захранва допълнително монтираните инжектори на смукателните тръбина двигателя.Системата използува сигналите и командите на контролния газов компютър на автомобила.
--
-газта не измива смазочното масло от стените на цилиндъра
-по-малко количество твърди частици в изгорелите газове
-липса на серни агенти
-тъй като газта е с по-голямо октаново число,детонациите (чукането на аванса) са почти невъзможни
-удължава се животът на запалителните свещи
-по-добре смесване на газта с въздуха и по-балансирана работа на двигателя
Както се вижда,газта притежава само предимства спрямо работата на бензин.Само някои автомобили,като например Тойота Авенсис или Ярис и Форд Фокус 1,8,са с критично изчислени параметри на клапаните и има опастност от прегарянето им,но и за тях има вече добавка,която решава този проблем
2.Къде трябва да се поставят смесителната плочка и антифайър клапанът (детонационната клапа),така,че да не се получи детонация,която да повреди горивомера (дебитомера) ?
-смесителят задължително се монтира преди дроселовата клапа
-принципно,за да се предпази дебитомера или МАF датчика,детонационната клапа се поставя задължително след него по пътя на въздуха
-при автомобилите с дебитомер от типа LH - Jetronik плочката -смесител се монтира преди дебитомера
-при автомобилите с пластмасови смукателни колектори може да се монтира изпускателен вентил,но това не гарантира,че паразитната детонация няма да ги повреди
3.По какъв критерий да подберем газова уредба за нашия автомобил ?
Ще дам няколко съвета за подбор на автомобилна газова уредба:
3.1 Никога първия ви критерий за избор не трябва да бъде ниската цена.При такъв избор винаги се оправдава максимата,че евтиното винаги излиза по-скъпо.Най-ниската цена е низ от компромиси-евтина и некачествена марка газова уредба,спестени консумативи,или предпазни и защитни устройства,нискоквалифииран персонал.
3.2 Гаранцията,която се дава е също важна,но тук не бива да се залита към търговските трикове от 2,3 или повече години.Това е гаранция,която се дава само за монтажа,а не на вложените части.Друг тип гаранция е определеният пробег.Всички италиански производители дават 1 година гаранция,без значение на пробега,и това е най-коректния тип гаранция без условности и лъжливи удължавания.
3.3 Изборът на редуктор и превключвател газ/бензин в зависимост на типа на автомобила:
карбураторен-с вакуумен или електрически редуктор и съответния ключ - за електрически редуктор,ключат трябва да има вградено реле време;инжекторния автомобил (без значение моноинжекторен или многоточков инжекцион),където редуктора задължително трябва да е електрически,а ключат е желателно да бъде с автоматично превключване от бензин на газ.
3.4 Никога не предпочитайте уредба със стара бутилка.Макар и с идеален външен вид,бутилката старее от вътре,а не отвън.Така че бутилката е добре да бъде нова или максимум на 2-3 години.
3.5 Искайте устройството ви за пълнене да бъде изведено отвън.
3.6 Обръщайте се към по-големи сервизи,които имат по-добра техническа база - те винаги имат по-богат опит и по-големи възможности за остраняване на евентуално възникнал дефект.
3.7 За по-новите автомобили (след 96-97 год.) трябва да се монтира най-доброто - например газов инжекцион или ламбда контрол система от последно поколение управляваща система,тъй като при новите модели възникват много проблеми и аномалии с класическия вариант газова уребда.Каква марка газова уребда да се предпочете - трудно да се определи,тъй като всяка марка си има своите предимства,но основните и най-големи производители на газови уредби са : Landi group,BRC и Lovato.
4 Какви са най-честите дефекти,които се срещат при автогазовите уредби и как се отстраняват?
Естествено на повредите и проблемите може да е най-различно.То може да раздели условно на няколко групи:
- механични повреди
- електрически повреди
- повреди,вследствие стареене на елементите на автогазовата уредба
- повреди от некомпетентно обслужване и монтиране.
Към първата група могат да се отнесат всички повреди и дефекти в свързващи възли и магистрали: ВЗУ (външно зарядно устройство) - магистралата за зареждане,връзката между нивомера и входно - изходнитете магистрали,входовете и изходите на редуктор-изпарителя,газовия и бензиновия клапан,входовете и изходите на смесителните и уплътняването на предпазните клапи.
Втората група дефекти : прекъсване на проводниците,захранващи отделните електрически компоненти (клапани,стъпкови двигатели,емулатори,управляващи ел.блокове,превключватели и др.),лош контакт на буксите на инсталацията,лош минус на компонентите,неправилно оразмерени предпазители,неправилно подбрани релета,липсата на управляващ импулс при превключвателите с автоматичен режим.
При третата група се включват стареенето на всички елементи особено на каучуковите уплътнения и мембрани на редуктора.Износването на лостовите механизми в редуктор-изпарителя.Стареенето и запушването на подгряващите маркучи към редуктора следствие топлинното разширение и непрвилното обслужване на охладителната система.
Четвъртата група обхваща голям кръг от проблеми,които следва да се разрешават от компетентни и оторизирани специалисти в сервизи.
5. Устройството на различните видове изпарители и кои марки са предпочитане за дадени автомобили ?
Съществува голямо разнообразие от различни марки изпарители: LOVATO,BRC,LANDI,LANDI RENZO,TARTARINI,REC,EMERGAS,STARGAS и др.Изпарителя представлява вид редуктор,който редуцира налягането от бутилката ( 10-12 atm),преминаващо през газовия клапан,като го намалява между 1 и 0,6 atm.Изпарява газта,която постъпва в течна фаза и подава към смесителя вече готова за смесване с въздуха газова фаза.По принцип на работа редуктор-изпарителите могат да се класифицират в няколко раздела:
A) според типа на управление
-вакуумни - използва се вакуумът на двигателя,който се взема от смукателните колектори.Той задейства вакуумната мембрана на редуктора,а тя от своя страна задейства лостова система с клапанче,което започва да пропуска газ от входа на редуктора ( до този момент навътре към редуктора не може да постъпи газ)
-електрически - принципът им на действие е аналогичен на вакуумните,но лостово-клапанната система за пропускане на газ е заменена с електромагнитен клапана.
Б)според начина на редукция
-3-степенни; 2-степенни и 1-степенни
При три и двустепенните редуктори принципите и приложенията са еднакви с тази разлика,че при 3 степенните редуктори има една допълнителна мембрана,която извършва междинна редукция между високата и ниската степен на налягане(смята се,че процесът на редукция е по-плавен и редукторът има "по-меки" характеристики).И при двата вида има мембрана ниско налягане,наречена работна мембрана,която дозира газта в различни режими на работа според аспирацията на мотора.Подобни са и при двата вида мембрани 1-ва степен (мембраните за високо налягане),които се използват за първоначално редуциране на налягането.При едностепенните редуктори налягането се редуцира еднократно(подобно на вентила на бутилката за битова газ) без да има работна мембрана.Регулирането се извършва от следващи допълнителни,най-често електронни устройства.Тези редуктори се прилагат при най-новите системи газови инжекциони,където след това газта постъпва в специални дозиращи електрони устройства.
Може да се направи още една класификация и по захранвана мощност на редуктора.Тук стойностите тръгват от 70 kW и завършват около 180 kW.Над тези мощности се препоръчва да се монтират два редуктора.Има също и редуктори за турбо автомобили с баланс на налягането и т.н.Съответно може да се направи разделение на редуктори за пропан-бутан и за метан.Когато редукторът е за метан,тогава задължително има още една редуцираща степен-редуцира от 180-200 atm до 10 atm,колкото е на пропан бутан и оттам нататък редукторът е абсолютно идентичен на този на пропан-бутан.Редукторът се подгрява от охладителната система на автомобила,за да може да се изпари газта.При едни редуктори охлаждащата течност е разделена от газта с мембрана,а при други е разделена с метална преграда.При евентуален пробив на водната мембрана може да се получи издуване на газ в охладителната система.При редукторите,които са с отделена водна камера и с метална преграда,такъв риск не съществува.Най-важното е да бъде подбран редукторът правилно като мощност,а също така,купувайки го,да бъде нов и с гаранция.
6. На колко кубика какъв редуктор с колко kW е най-добре да се монтира?
Подборът на редуктор е една от най-важните стъпки при монтирането на газова система.Ако разгледаме например Опел Вектра 1.6 с обем 1598 куб.ст.с мощност 90 к.с.,то подборът се извършва по следния начин:тъй като автомобилът е с инжекторно впръскване,то тогава трябва да се постави електрически редуктор,на 90 к.с. разделено на коефициент 1.36 се получава 66 kW,т.е. редукторът,който трябва да се използва,е около тази стойност.Най-малкият редуктор е 70 кW.Разликата от няколко kW се предвижда,тък като процесите на регулиране и динамика са инерционни.При по-малък редуктор автомобилът няма да има необходимата мощност,а при по-голям редуктор ще се увеличи разходът.При автомобилите с турбо и компресорно нагнетяване трябва да се използват редуктори с мощност ,отговаряща на параметрите при натоварване на двигателя,а така също и съответният тип (редуктор за турбо автомобил).
7. Защо с газ,зареден от една газстанция,автомобилът ми върви добре,а с газ от съседната се дави и загасва?
Проблемът се крие в качествата на газта.Съставът и съдържанието на газта по установените държавни стандарти и норми трябва да е следното - пропан 40 % към 60 %.За зимния и летен период има известни разлики,но те варират в малки граници.Наличието на каквито и да е други фракции в газта говори само за нейното "добро" качество.В България контролът върху състава на газта е много занижен,няма анализ на газта,постъпваща към търговската мрежа и това води до редица спекулации.В некачествената газ може да се открие сяра,мазут и др.,които влошават изключително много процеса на горене на двигателя и повишават разхода.
8. Газови уредби с отделен инжекцион (помпа в бутилката).
Газовата уредба за работа с течна газ копира точно алгоритъма на работа на стандартната инжекционна горивна система.Помпа,монтирана в бутилката на газта,поддържа константно налягане,който захранва допълнително монтираните инжектори на смукателните тръбина двигателя.Системата използува сигналите и командите на контролния газов компютър на автомобила.
--
За да получиш повече от живота,
дай повече от себе си.
дай повече от себе си.
Върни се в “Алтернативни горива”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост